بیوتکنولوژی صنعتی Industrial Biotechnology

این وبلاگ محلی برای به اشتراک گذاردن یافته ها و دانسته های علوم بیوتکنولوژیست

بیوتکنولوژی صنعتی Industrial Biotechnology

این وبلاگ محلی برای به اشتراک گذاردن یافته ها و دانسته های علوم بیوتکنولوژیست

بیوتکنولوژی در معرض خطر تعطیلی / خروج متخصصان بیوتکنولوژی ازکشور

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر سیروس زینلی روز گذشته در نشست خبری شرکت کنندگان در دهمین کنگره ژنتیک در انتقاد به تعطیلی شورای عالی زیست فناوری و در خطر بودن وضعیت بیوتکنولوژی کشور افزود: تغییر و تحولاتی که در سه سال اخیر رخ داده است با هر نیاتی که اتفاق افتاده برآیند این اتفاقات برای پژوهشگران بسیار نگران کننده است.


وی اظهار داشت: سیاستهایی در کشور در سطوح پائین تر توسط کارشناسان ظاهر فریب و معلوم الحال اعمال می شود که این افراد با نظرات خاص خود مسئولان کشور را تحت تأثیر قرار می دهند.


عضو هیئت علمی انستیتو پاستور ایران گفت: اگر دستاوردی در این زمینه صورت گرفته است محصول تلاش بیوتکنولوژیستهای کشور است و اگر انتقادی نیز صورت می گیرد از روی دلسوزی بوده و نباید از آن تعبیر عنادورزی شود. چرا که همه این افراد جزء نظام هستند و برای پیشرفت نظام جمهوری اسلامی زحمت کشیده اند.


وی نکته مهم در بیوتکنولوژی را آینده این علم در دنیا دانست و گفت: یکی از اساتید دانشگاه هاروارد معتقد است موضوع زیست فناوری آنقدر اهمیت پیدا می کند که تاریخ کشف زنوم همانند تاریخ کشف قاره آمریکا در کتابهای درسی عنوان می شود و شاهد تحولات فوق العاده ای خواهیم بود. پروژه ژنوم در ابتدا با هزینه زیادی انجام شد اما حال با هزینه کمتری قابل انجام است.


زینلی یادآور شد: علی رغم اینکه کشورها و شرکت های دیگر که در این زمینه فعال نبوده اند به حیطه بیوتکنولوزی با سرعت بسیاری وارد شده اند و ما ادعا می کنیم که از بخش خصوصی حمایت می کنیم اما در عمل حمایتی از محققان داخلی صورت نمی گیرد.


وی تأکید کرد: دیگر کشورها با برنامه ریزی دقیق جوانان و آنچه که بدست آوردیم را می برند و در حال حاضر مصر، امارات متحده عربی و عربستان سعودی برنامه ریزی گسترده ای در زمینه بیوتکنولوژی انجام داده اند و این در حالی است که دانشجویان دکتری تخصصی بیوتکنولوژی دارای رتبه های یک رقمی کنکور کشور ما به سرعت در حال خارج شدن از کشور هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد